środa, 18 czerwca 2014

Angel Food Cake

Szalalam ostatnio z roznymi przysmakami na zoltkach ( creme brulee, krem katalonski itp., itd. ) a w zamrazarce zbieralo mi sie coraz to wiecej bialek. Nadszedl czas by je jakos wykorzystac. Bezy i inne bezowe juz nam sie nieco przejadly ... Myslalam, myslalam i przypomnialo mi sie to wlasnie ciasto robione na samych bialkach, nigdy wczesniej go nie jadlam ani nie widzialam na zywo ... Czesto widywalam je wlasnie w necie lub czasami przemknelo mi gdzies w tv ...
Przepis po chyba 3 godzinnym poszukiwaniu inspiracji postanowilam wykorzystac ze sprawdzonego bloga czyli Moich Wypiekow. Przynajmniej mialam wieksza gwarancje, ze sie uda ;) Naczytalam sie troche o tym, ze ciasto jest podobno kaprysne i przyznam, ze nieco sie balam. Teraz przyznam, ze bez powodu ;)
Angel Food Cake czyli Ciasto Anielskie albo Pokarm Aniolow ;)


Angel Food Cake czyli Ciasto Anielskie

No coz, wieczorem zaraz po upieczeniu i ostudzeniu musialam oczywiscie sprobowac ... Szczerze na pierwszy kes jakos szczegolnie mnie nie zachwycilo ... Wykonczylam go jednak tak jak zaplanowalam czyli glazura z serka mascarpone z kandyzowana pomarancza i prazonymi migdalami i schowalam do lodowki ...
Na drugi dzien naprawde mnie zaskoczylo ... Ciasto biale jak snieg i lekkie jak puch ( przypomina chmurke ) a topping, ktorym go posmarowalam dodal mu przyjemnego charakteru ...
Jak dla mnie Polecam :)
W przepisie MW wg. pani Doroty tutaj znajdziecie dokladny opis przygotowania. U mnie wyszlo to troche inaczej poniewaz musialam np. uzywac pelnych obrotow miksera ( inaczej bialka by sie nie ubily ) czyli wszystko zalezy od sprzetu jakim operujecie ;)
Tak jak i pani Dorota polecam takze obejrzec filmik na YouTube, duzo daje. Nie trzeba rozumiec, wystarczy zaobserwowac kolejnosc czynnosci i konsystencje ubijanych bialek ;)
To chyba wszystko z porad ... No to do dziela ;)



Angel Food Cake czyli Ciasto Anielskie



Skladniki:

3/4 szklanki + 2 lyzki maki pszennej
1 szkl drobnego cukru
1 szkl bialek ( u mnie bylo to 7 bialek rozmiaru L rozmrozonych i doprowadzonych do temperatury pokojowej - WAZNE! )
1/4 lyzeczki soli
1 lyzeczka swiezego soku z cytryny

Przygotowanie:

1/3 szklanki cukru wymieszac z maka i przesiac.
Bialka najpierw ubic do spienienia ( ok. 1 minuta ), wylaczyc mikser, dodac sol i sok z cytryny.
Wlaczyc mikser i ubijac do prawie sztywnej piany, jednak nie za sztywnej! ( obroty srednie albo pelne - zalezy od miksera )
Zmniejszyc obroty na najmniejsze i wsypac cukier.
Zwiekszyc obroty i ubijac znowu prawie na sztywno. Piana powinna byc sztywna, ale nie tak sztywna i sucha jak na bezy.
Mise z piana zdjac z miksera, dodawac make w 5 turach, po kazdym razie dokladnie mieszajac calosc gumowa szpatulka ale tak zeby piana nie opadla.
Mase przelozyc do keksowki* 11 na 30 cm. Uwaga! Formy niczym nie smarujemy ani nie wykladamy papierem do pieczenia, powinna byc czysta i sucha.
U mnie masa wypelnila praktycznie cala foremke, to nic, podczas pieczenia nieco rosnie, pozniej opada do poziomu formy.
Pieczemy ok. 45 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni.
W trakcie pieczenia nie otwieramy piekarnika, na koniec sprawdzamy patyczkiem do szaszlykow czy ciasto w srodku jest juz suche.
Upieczone wyjmujemy z piekarnika, kladziemy "do gory nogami" czyli wierzchem do dolu na kratce i pozostawiamy tak do calkowitego ostygniecia.
Ostudzone ciasto odkrawamy delikatnie nozykiem od brzegow formy i pukamy ( lub walimy w dno ;) zeby sie odkleilo :)

* oryginalnie ciasto piecze sie w okraglej foremce z kominem

Glazura:

200 gram serka mascarpone
spora lyzka kandyzowanej skorki pomaranczowej ( uzylam wlasnorecznie robionej pasty ze skorki pomaranczowej, przepis znajdziecie tutaj, bardzo polecam, mozna zrobic wiecej sloikow na zapas.
1 lyzka cukru pudru

Wszystko razem zmiksowac, toppingiem wysmarowac boki i wierzch ciasta

+ spora garsc uprazonych platkow migdalowych, posypac wierzch ciasta.

Ciasto schlodzic w lodowce no i w koncu sie delektowac ;)

Smacznego :)

Ps. Mimo, ze przygotowanie ciasta moze wydawac sie po tych wszystkich opisach skomplikowane to proponuje przelamac obawy i po prostu sprobowac ... Nie taki diabel straszny ... Naprawde ;)

Angel Food Cake w wersji nutella z orzechami 


Angel Food Cake

Ciasto wykonane tak samo jak w przepisie powyzej .. tym razem w wersji czeko ;)

Glazura:

125 gram serka mascarpone
ok. 2 lyzki nutelli
garsc uprazonych i posiekanych orzechow wloskich

Serek z nutella zmiksowac, wysmarowac boki i wierzch ciasta, posypac orzechami.

Prześlij komentarz

Printfriendly