piątek, 18 października 2013

Sernik z dynią

Sezon na dynie juz w pelni :)
Ostatnio przywiozlam olbrzymia dynie z targu i zaczelam pichcic rozne dyniowe specialy ... Miedzy innymi postanowilam, ze upieke sernik z dynia, ktorego wczesniej jeszcze nie pieklam. Zanurkowalam w necie w poszukiwaniu przepisow ... No coz, musze przyznac, ze przepisow na dyniowy sernik jest pelno. Nie wiedzac na jaki w koncu sie zdecydowac, zainspirowana "efektami nurkowania" stwierdzilam, ze stworze taki wlasny ... Sernik z dynia :)


Sernik z dynią




Spod:
160 gram ciasteczek korzennych ( ale moga byc tez herbatniki pelnoziarniste, ciasteczka imbirowe, orzechowe lub kakaowe ( bez polewy czekoladowej ) wg. woli ;)
60 gram roztopionego masla

Ciasteczka zmiksowac w blenderze na tzw. piasek, wymieszac z roztopionym maslem.
* Ja robilam spod z ciasteczek korzennych, po zmiksowaniu okazaly sie bardzo mokre, dodatkowo z maslem jeszcze bardziej ... ale warto, bo te ciastka bardzo dobrze sie tu komponuja smakowo ...
wystarczy je podsuszyc ...
tzn. dno formy 23 cm. wylozyc papierem do pieczenia, wylozyc zmiksowane ciastka wymieszane z maslem, uformowac spod przyklepujac lyzka i wstawic do piekarnika nagrzanego do 160 stopni na ok. 12 min.
Jesli masa nie jest zbyt mokra to nie trzeba jej wczesniej podpiekac.

Masa serowa:
350 gram puree z dyni ***
500 gram twarogu na serniki ( zmielonego z pudelka ) w Holandii polecam Franse kwark z AH
250 gram serka mascarpone
400 gram skondensowanego slodzonego mleka
3 jajka
2 zoltka
2 lyzki maki ziemniaczanej ( pelne ale nie przesadnie czubate )
1/4 szkl. cukru
1/2 lyzeczki cynamonu
szczypta / albo czubek noza: mielonego imbiru
                                               galki muszkatolowej

Jajka i zoltka zmiksowac krotko, tylko do roztrzepania.
Miksujac na niskich obrotach dodawac po lyzce twarog, nastepnie mascarpone.
Dodac puree z dyni oraz reszte skladnikow na raz i jeszcze raz przemiksowac, znowu tylko do polaczenia sie skladnikow.
  • Generalnie masy serowej nie powinno sie zbyt dlugo miksowac ! 
Mase wylac do formy na przygotowany wczesniej spod.
  • Przygotowac piekarnik.
Sernik bedzie pieczony w kapieli wodnej.
Nalezy wiec pod rusztem na ktorym bedzie stal sernik postawic szerokie naczynie zaroodporne wypelnione goraca woda.
Piekarnik nagrzac do 175 stopni ( bez termoobiegu ).
W momencie gdy wstawimy sernik temperature nalezy zmniejszyc do 150 stopni.
Pieczemy przez 1 1/2 godz.

Polewa z kwasnej smietany:
250 gram kwasnej smietany
3 lyzki cukru

Smietane wymieszac z cukrem. Sernik zaraz po upieczeniu wyjac z piekarnika, rozsmarowac na nim smietane i wstawic do piekarnika jeszcze na 15 minut.
Nastepnie piekarnik wylaczyc, uchylic drzwiczki, zostawic sernik do ostygniecia.

Glazura z marmolady pomaranczowej:
200 gram marmolady pomaranczowej ( najlepiej takiej ze skorka )
4 lyzki wody

Marmolade z woda zagotowac, dobrze rozmieszac, rozprowadzic na polewie ze smietany.
Sernik okryc folia spozywcza i wstawic na kilka godzin do lodowki.

Zycze smacznego :)

*** Puree z dyni

Dynie kroimy na czesci ( nie male ale tez nie przesadnie duze, bo wtedy dluzej beda sie piekly ), usuwamy pestki. Nie trzeba jej obierac. Pokrojona kladziemy na blache, blachy nie musimy niczym smarowac.
Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200 stopni ( bez termoobiegu ) i pieczemy przez 1 godzine. Czasami dynia jest juz calkowicie miekka nieco wczesniej. Upieczona dynie wyciagamy z piekarnika i pozostawiamy do ostudzenia. Oddzielamy upieczony miazsz od skorki.
Miazsz nalezy nastepnie zmiksowac.
*Do pieczenia na puree ( do tego sernika ) zuzylam okolo 800 gram surowej dyni ( wazona ze skorka, ale bez pestek ).


Sernik z dynia


Prześlij komentarz

Printfriendly